Документи що регламентують стосунки в області житлово – комунальному господарстві

 

Звичайно основним документом є Конституція України в ст. 3, якої чітко вказано, що права і свободи людини, їх гарантії визначають зміст і напрям діяльності держави, а забезпечення прав і свобод - основний обов'язок держави. Як мовиться, ясність повна. Проте велике бачиться на відстані, тому реальне життя таке, що місцева влада для нас не видно, а видно нам державні органи влади. Місцеве самоврядування гарантується в ст. 7 Конституцій, а її дев'ятий розділ повністю присвячений місцевому самоврядуванню. У Кіровограді місцеве самоврядування здійснюється громадськістю через органи місцевого самоврядування: міська рада і виконавський комітет.

      Місцевому самоврядуванню присвячений Закон  України "Про місцеве самоврядування". Статті  17 і 18 визначають стосунки органів місцевого самоврядування з установами і організаціями.

 

 

Формування тарифів і об’єми послуг, що надаються

Звичайного громадянина  найбільше  цікавлять його права і обов'язки підприємств, що надають житлово-комунальні послуги. З цієї точки зору найбільший інтерес представляє Закон України "Про  житлово-комунальні послуги". Закон встановлює повноваження органів виконавчої влади і місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг, визначає права і обов'язки постачальника і споживача порядок укладення договорів, основні принципи утворення тарифів. При ознайомленні з цим Законом пропоную звернути особливу увагу на розділ VI "Порядок укладення договорів у сфері житлово-комунальних послуг". Стаття 26 визначає мінімально - необхідний перелік питань, відбиваних в договорі. Так пунктом 3 цих статті визначено, що договір повинен містити повний перелік житлово-комунальних  послуг, тарифи і їх складові на кожну з цих послуг і загальну вартість послуг.  Згідно пункту 5 договір повинен визначати порядок перерахунку плати за житлово-комунальні послуги у зв'язку з не їх наданням, або наданням не в повному об'ємі. Згідно пункту 9 в договорі мають бути визначені точки розмежування приналежності. Як правило, усі договори полягають терміном не більше ніж на 1 рік, інакше потрібне нотаріальне завірення договору. Тому при підписанні договору необхідно звернути увагу на умови пролонгації (продовження) договору. У цьому ж законі (ст. 31) визначений порядок  формування цін і тарифів на житлово-комунальні послуги. Стаття носить загальний характер, оскільки конкретний порядок формування тарифів визначений Кабінетом Міністрів України в постанові № 529 від 20 травня 2009 року "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".

До цього документу ми повернемося дещо пізніше. Перш ніж говорити про тарифи і принципи їх формування необхідно чітко представляти - які послуги нам зобов'язані представляти комунальні підприємства. Для цього необхідно звернутися до Наказу Державного комітету України з питань  житлово-комунального господарства "Про затвердження Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій".

         Особисто цікаво те, що вищезазначеними правилами передбачено:

1. що нормативний режим вологості і температури в під'їздах і підвалах (п. 3.1.2) при цьому в підвалах на допускається зниження температури нижче + 5 град. із збільшення вологості більше 60% .

2.  що зовнішні вхідні двері в під'їзди і сходові клітки (п. 3.1.9) повинні мати  самозамикальні пристрої (доводники), а також обмежувачі ходу дверей (зупини).

3.  на кожній житловій будівлі має бути вивішений список організацій з вказівкою їх назв і номерів телефону (п. 3.4.4) :

- власник житлового будинку;

- організація обслуговуюча будівлю і прибудинкову територію;

- постачальники води, тепла, газу, електроенергії;

- державної пожежної охорони;

- відділу міліції;

- швидкій допомозі;

- санітарно-епідеміологічній станції;

- аварійних служб.

4. у літній період тротуари повинні поливатися (п. 3.5.11).

5. заборонено встановлювати брудні контейнери для сміття, вони повинні регулярно митися (п. 3.6.1).

6. контейнери для сміття повинні забарвлюватися не рідше 2 раз на рік (п. 3.6.3).

7. організація, обслуговуюча будівлю, повинна  утеплювати  Вашу стіну, якщо вона промерзає або на ній утворюється конденсат (п. 4.2.1.12).

8. вікна в під'їзді Вашого будинку повинні митися не рідше 2 раз на рік (п. 4.6.5).

Коли є ясність в тому які роботи повинні виконуватися, можна і розібратися з тарифами.  Порядок формування тарифів визначений Кабінетом Міністрів України в постанові від 20 травня 2009 року "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" і по-великому рахунку представляє набір формул для розрахунку витрат на даний вид робіт. Якщо Ви правильно уклали договір, то у разі надання послуги не в повному об'ємі Ви можете легко розрахувати вартість ненаданої послуги і виключити її зі своєї квартплати.

   

 

Порядок укладення договорів на комунальні послуги

 

Порядок укладення договору, а також текст типового договору на зміст житлового будинку і прибудинкової території визначений Кабінетом Міністрів України в постанові № 529 від 20 травня 2009 року "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".

Цією постановою визначено що невід'ємною частиною договору є копія рішення органу місцевого самоврядування про затвердження тарифів. У додатку до договору обов'язково має бути рішення органів місцевого самоврядування про структуру тарифу, періодичність і терміни виконання робіт. Якщо у Вас відсутнє чітке розуміння того чому і за що Ви платите -ВИМАГАЙТЕ ЧІТКО ОБУМОВИТИ ЦІ ПИТАННЯ В ДОГОВОРІ. НЕ ДАВАЙТЕ СЕБЕ ОБДУРИТИ ЧЕРГОВИЙ РАЗ. Якщо Вам пропонують підписати договір не відповідний існуючому законодавству Ви маєте повне право його не підписувати. В цьому випадку письмово оформивши звернення постачальникові послуг (рекомендую копію поводження з відміткою про вручення адресатові залишити собі) чекаєте усунення зауважень. А доки немає договору - немає і оплати. Якщо у вас відсутній договір на надання послуг і є обгрунтована відмова його підписувати ні хто не має права вимагати від Вас оплати цих послуг. Ініціатором укладення договору Законом визначений постачальник послуги і якщо він не укладає з якихось причин договір, але надає послуги це в суді розглядається як "добродійність".

При оформленні договору на надання послуг з теплопостачання, водопостачання і водовідведення рекомендую вивчити Постанову Кабінету Міністрів України №1497 від 30.12.1997 року "Про затвердження Правив надання населенню послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення". У тексті Правил визначені Ваші права і обов'язки постачальника послуг. У додаток №1 Правив як і в попередньому документі знаходиться типовий договір на надання послуг  міститися рекомендовані вимоги при складанні договорів відносно показників якості послуг і зменшення плати у разі ненадання послуги в повному об'ємі. Заслуговує на увагу Роз'яснення Державного комітету будівництва, архітектури і житлової політики України №19/15-284 від 26.09.2000 р. "Щодо переобладнання санітарно - технічного обладнання житлових будинків і жилих приміщень". Це буде дуже цікаво для тих людей в багато квартирних будинках які встановлюють автономне опалювання тільки для того, щоб не платити за опалювання порожньої квартири. 

Правила надання послуг з вивезення твердих побутових відходів введені в дію Постановою Кабінету Міністрів України №1070 від 10.12.2008. У додатку до Правил є форма типового договору. Раджу ознайомитися, щоб не вийшло так, що після підписання договору Ви будете зобов'язані тримати в чистоті контейнерний майданчик і ремонтувати контейнери для сміття.